Tilbake på bloggen

Det har gått lang tid siden jeg postet det siste innlegget på bloggen min. Livet går jo litt opp og ned og jeg synes det har vært et slitsomt år. Formen er stabil men funksjonsnivået er ikke så stort. For ett par år siden gikk det så mye lettere å skrive og poste ett innlegg men nå tar det så mye krefter at jeg utsetter det hele tiden.

Hva har skjedd det siste året? Hmmm… I grunnen ikke så mye. 🙂 I hvert fall ikke så mye spennende! 🙂 Jeg kjøpte en smarttelefon for første gang….! 🙂 Og et nettbrett med elektronisk penn! 🙂 Vel, det er kanskje ikke akkurat ett år siden men heller ett og et halvt! (tror jeg.)  Jeg har alltid vært en elektronisk sinke. Det ble i grunnen ikke så mye mer spennende etter at jeg kjøpte dette men det er jo praktisk å ha sånt som alle andre har hatt i mange år. Jeg tenkte at jeg skulle lære meg å tegne på nettbrettet men har ikke kommet så langt. Det er for slitsomt! 😦  «Tante» er flink på slikt. Hun er mye flinkere til å  tegne og kan male også.

Etter at jeg kjøpte nettbrett lurte jeg på om jeg skulle ha en konto på Instagram men visste ikke helt om jeg hadde overskudd nok til å legge opp bilder og det ble lagt vekk.

Sommer, ferie og reiser og slikt? Nei, vi har ikke  vært noen steder de siste årene. Ikke i fjor og ikke i år. Det er synd men det er litt for mye for oss og vi har heller ikke hatt noen planer om å reise bort. Vi drømmer litt av og til vi også! 🙂

Inni mitt hode har jeg skrevet mange, fine innlegg her på bloggen og postet de alle sammen. Og jeg har reist mange steder! 🙂

Vi bestemte oss for å abonnere på Netflix. Det abonnementet har vi ikke brukt så mye. Det er noen fine filmer vi har sett på og det er noen serier vi liker men vi ser ikke så mye på TV for vi blir så altfor fort sliten. På TV2 Sumo, som vi har prøvd, er det også noen serier vi liker. «Tante» liker «Tid for hjem». Hun liker det som handler om oppussing og interiør. På TLC ser vi på «Say yes to the dress». Brudekjoler er jo fint! 🙂

Litt om helse og sykdom: Jeg er ikke sikker på om vi har blitt så mye dårligere de siste årene men det virker som om funksjonsnivået har blitt litt dårligere. Vi klarer mindre enn før. Samtidig så er formen og symptomene stabile. Vi skulle jo ønske vi fikk framgang og mer energi men det er ikke så lett å få til. Vi har hatt perioder hvor vi har sovet mye; fra 8-9 til 10-12 og 12-13+ timer hver dag. I de periodene klarte vi å vedlikeholde formen og hadde enkelte dager med overskudd. Det siste året har vi sovet mindre men hvilt mer regelmessig på dagtid – og da har vi hatt mindre energi og utholdenhet. Jeg tror søvn er veldig viktig og en av de faktorene som kan være med å bygge opp et energioverskudd. Men det er vanskelig å få det til å stemme over tid for oss, sukk. 😦

Jeg har ikke brukt fotoapparatet på mer enn ett år. Det er synd for jeg liker å ta bilder. Jeg har heller ikke brukt gitaren på lenge, minst ett og et halvt år. Da jeg skulle spille sist oppdaget jeg at neglene var for lange. Jeg hadde glemt hvor korte de må være- Akkordene ble urene. Fingertuppene blir bløte når man ikke spiller regelmessig. Det gjorde vondt å ta en barreakkord og fingerspillet ble altfor stivt.

I vår fikk jeg mail og pdf filer. Jeg sa ja til å være med på en studie som handler om ME. Jeg fikk invitasjonen for to år siden. Jeg tror ikke det er lov å legge det ut på nett men jeg kan lenke til de to rapportene jeg fikk. Den ene heter “I Do Not Really Belong Out There Anymore” og her er lenken til abstraktet: http://qhr.sagepub.com/content/early/2016/02/17/1049732316629103.abstract Den andre heter «Life according to ME: Caught in the ebb-tide» og her er lenken: http://hea.sagepub.com/content/early/2015/12/31/1363459315622041.abstract Jeg kan skrive mer om dette senere men det er lett å kjenne seg igjen i det som kommer fram og det er i grunnen litt trist å lese at så mange med ME har et så begrenset liv.

Da avslutter jeg med et bilde som jeg tok her en sommer og sender gode tanker herfra! 🙂

Sommeren som gikk

 

4 thoughts on “Tilbake på bloggen

  1. Så kjekt å lese her hos deg igjen! 😃 Ønsker dere mange gode dager! 💐 (veldig dårlig i dag så klarer ikke skrive så mye)..

    • Hei!☺ Jeg har vært så sen å svare. ..formen er dårlig akkurat nå. Håper det er bedre hos deg. …🙋😊

Legg igjen en kommentar

