Chiemsee Wasser

Nå som det er storm lang kysten og jeg lå her helt utslitt og stirret i taket og hørte vinden blåse og presse på ytterveggene kom jeg til å tenke på da jeg var på tur med hurtigruta. Vi var på sørgående, på tur ned til Bergen. Jeg hadde fått med meg at vi var på vei inn i en storm, men visste ikke at den hadde gått over til orkan.

Så da jeg gikk å la meg litt over halv elleve på kvelden hadde båten begynt å stampe noe skikkelig. De hadde stropper i sengene på båten og da jeg la meg måtte jeg etter hvert holde meg fast i stroppene så jeg ikke forsvant ut av senga. Båten rullet noe veldig og bena ble presset ned i sengekanten før den rullet tilbake og hodet ble presset inn i skottet. Sånn gikk natta.

Jeg sov nesten ikke den natta, men døset av sånn innimellom. For det meste måtte jeg være våken og holde fast i stroppene så jeg ikke ble kastet i gulvet. En gang tidlig på morgenen hørte jeg et kraftig smell. «Skikkelig solid bølge vi slo inn i», tenkte jeg, før jeg sovnet. Hvis du har reist med hurtigruta i uvær har du sikkert erfart det samme. Når båten stamper i store bølger kan det hende det smeller til noe skikkelig.

Litt over åtte våknet jeg når noen banket så hardt og lenge på døra helt til jeg bare måtte svare.

«Telefon», sa han. «Tar det senere», svarte jeg. «Du får si det selv», sa han. Til slutt måtte jeg bare stå opp og åpne døra. «Du får komme opp og ta den ved billettkontoret», sa han. Da jeg kom ut i gangen kjente jeg at det luktet skikkelig ille og at gulvbelegget var veldig glatt. «Er det noen som har spydd», spurte jeg. Da snudde han seg og gliste: «Alle har spydd. Til og med kapteinen». «Jeg spydde ikke», sa jeg. «Du får komme», sa han bare før han gikk.

Da jeg kom opp til billettkontoret pekte purseren på et lite avlukke og der løftet jeg av røret. «God morgen, gutt», sa faren min. «Tror du vi kan snakke senere, jeg har nesten ikke sovet i natt», svarte jeg. «Hvordan har du det», spurte han. «Jo, bare bra. Er ganske trett, så kanskje vi kan prate senere», sa jeg igjen. «Ja, vi skulle nå bare ha førstehåndsopplysninger og høre om det står bra til. Dere blir vel ikke evakuert?», spurte han. «Hva tenker du på» spurte jeg. «Har du ikke fått med deg at dere står på grunn», spurte han. Jeg stakk hodet ut av avlukket og så på purseren: «Har vi gått på grunn», spurte jeg. Han bare nikket og pekte ut av vinduet. Det var da jeg oppdaget at gulvet ikke var vannrett og at jeg selv sto i 20 graders vinkel for ikke å gå på trynet.

Vel, etter at båten hadde kommet av grunna kom det noen dykkere og så gikk vi videre ned til Bergen. Jeg fikk senere se hullene i båten da vi gikk i tørrdokken i Haugesund etter noen uker til sjøs.

Da vi omsider hadde kommet til Bergen, fylt opp båten med passasjerer som ikke ante at de gikk om bord i en båt med store hull, møtte vi store dønninger da vi forlot Bergen og satte kursen nordover. Jeg var om bord på båten for å underholde og hadde et Keyboard i spisesalen. Det hadde jeg koblet til høyttaleranlegget og så hadde jeg satt det oppå det gamle orgelet. Under Keyboardet hadde jeg det vi kalte en slingreduk så ikke Keyboardet skulle ramle i gulvet ved tung sjø. Jeg satt der og spilte under lunsjen og det ble stadig mer vanskelig å gjøre jobben. Jeg festet den ene foten rundt kanten på orgelet så jeg ikke skulle ramle av pianokrakken jeg satt på, og snart måtte jeg feste den ene hånden rundt Keyboardet som holdt på å ramle i gulvet enda jeg hadde slingreduk under, og så forsøkte jeg å spille med bare en hånd. Dønningene ble bare verre og verre.

Så kom en av de ansatte bort og la hånden på skulderen min og sa: «Du trenger ikke spille lenger, Johnny. Alle har gått. Vi skulle sakt i fra til deg før men det var så trivelig med musikk mens vi ryddet bort». Jeg hadde en stor klokke rett foran meg og skulle egentlig spille en hel klokketime, men da jeg snudde meg var det helt tomt bortsett fra et ektepar i begynnelsen av syttiårene. De satt helt innerst i spisesalen og spiste fersk torsk, lever, rogn og stekt flesk! Imponerende! Jeg måtte jo bare spørre og fikk vite at de var fra det sørlige Tyskland, fra Bayern, fra et sted ved innsjøen Chiemsee. Så lurte jeg på hvordan de klarte å spise så mektig mat når alle andre hadde gått for å spy!? Gamlefar viste meg da en flaske han hadde på innerlomma og jeg skjønte godt hva det var. Det vil si, jeg trodde først det var noe typisk tysk som hostesaft basert på naturmedisiner eller annen urtedrikk.

«Chiemsee Wasser», sa han flere ganger og pekte på lerka. Så fylte han i et glass og tok en skikkelig støyt, ga en til kona og så en til meg. Da han tok enda en støyt og nesten skulle tvinge meg til å smake tenkte jeg at jeg ikke skulle være noe dårligere enn han og tok alt på styrten, som vi sier. Det var da jeg skjønte hva det egentlig var. Tror det var ren 60% vare og det var noe jeg ikke var vant til. Det føltes omtrent som å svelge en brennende vedkubbe. Først i munnen, så i halsen, så i magen og så var det som om tarmene forsøkte å rømme unna og bare springe sin vei. Han bare smilte og lo noe veldig da jeg hostet i vei og tårene spratt.

Vi kom oss altså opp til Kirkenes og tilbake til Bergen med et stort hull i båten og en av stabilisatorfinnene revet opp. Jeg har noen bilder fra da vi gikk i tørrdokk i Haugesund men jeg er for sliten til å legge de ut. Underholdningen gikk forresten fint. Jeg hadde fått jobben et par måneder tidligere da jeg reiste med Hurtigruta for å besøke en venn. Jeg klarte ikke å holde meg unna orgelet og etter at jeg hadde fått tillatelse av de ansatte satt jeg og spilte lenge. Etterpå fikk jeg gratis mat og kapteinen ville snakke med meg. Der og da avtalte vi pris og jeg gikk om bord et par måneder senere for å spille.

Får bare si det helt til slutt: Jeg har enda til gode å spy i dårlig vær enda jeg har vært om bord i orkan. 😉

Chiemsee, Bayern

Chiemsee, Bayern

Bilde hentet her

11 thoughts on “Chiemsee Wasser

  1. Så det har du drevet med – artig å høre 😊

    Hadde aldri fått meg ombord i det været der. Jeg kaster opp av havdønninger 😉 – og bilturer, eller buss, eller fly, karuseller. Blir til og med kvalm av å disse/huske 😝

    • Jeg var(er) glad i musikk og det var helt tilfeldig dette. Men, det var jo en fin opplevelse, for å si det slik. 🙂

      Håper dagen er bra. Vi slet fælt for å komme opp av senga i dag.

  2. Pjuhh! Nå holdt jeg pusten når jeg leste dette! Tøffing! Huff, ja vi håpe været nå ikke tar helt av, selv om det desverre ser sånn ut. Tenkt at du opplevde dette!

    • Ikke mye tøffing her. Mest tøffere enn toget! Men jeg spyr i hvert fall ikke! 🙂 Jo, det hele var veldig spesielt, så det glemmer jeg ikke uten videre.

      Tror stormen i går var sterk. Har ikke fått med meg nyhetene ennå, bare skummet igjennom text-tv.

      Håper dagen blir bra! 🙂

      • Ja skjønner godt at du ikke glemmer det! Har heller ikke fått med meg noe nyheter,skal se senere. Håper dagen deres også blir bra 🙂

  3. Du er en harding du, gir deg ikke så lett tydeligvis og god til å underholde fortsatt, selv i stormende ME-form 🙂

    • Takk! I dag er formen stormende dårlig. Brukte flere timer på å komme opp av senga. Det tar tid før Ibuxen virker og fester grepet! 🙂

      • Vi er helt motsatt, på vei til sengen og «nattesøvnen» nå. Var deilig å få med seg litt lys etter å ha vært våkne i hele natt, men det tar tid å få kroppen til å slukne nå midt på lyse dagen. Fullt døgnkræsj med andre ord! 😦

  4. Hahaha – jeg skal jo egentlig sove nå men ble litt for oppkvikket av historien din!
    Snakk om å være sjøsterk – imponerende. Og godt sovehjerte – er det en mannegreie, forresten?
    Følger formen været, hos dere? For meg blir det mer og mer tydelig at det har en sammenheng.

    • Jeg tror godt sovehjerte er en mannegreie. Vet ikke om man bør si det høyt i tilfelle noen er uenig, men tror det er noe i det. 🙂

      Jo, formen følger været. Stabilt høytrykk, tørt og ikke for mye varme er fint. Nå som det er kulde om natta og det har blåst en del merker vi det på smertene og videre på energinivået. Stadig veksling mellom høy- og lavtrykk merkes også godt. En behagelig september temperatur året rundt hadde vært fint. 🙂

Legg igjen en kommentar

