Grønnsakssuppe

Matmannen har vært her i dag og han hadde med seg to kasser med mat til oss. Når jeg ser på alt vi bestiller en gang i uka så er det utrolig hvor mye mat som går med. Noen ganger tror jeg han lurer på hvordan det har seg at vi bestiller så mye mat og om vi virkelig får spist alt! Vi er heldige slik som har god appetitt. Det var en periode hvor vi begge var så slitne og dårlige at det ble tungt å spise nok. Men, det var da…

Vel, i dag hadde vi bestilt inn det vi trengte til å lage grønnsakssuppa som bare er helt herlig. Som basis for slankekur kan den spises så ofte du vil. Varianten med bare grønnsaker har jo minimalt med kalorier og i tillegg ser det ut til at forbrenningen øker. Det siste er ikke vitenskapelig bevist, bare testet ut! 😉

Man kan spise suppa uten kjøtt, slik vi gjør, eller man kan ha tilsette buljong og kanskje litt kylling, eventuelt noen suppebein, for mer smak/variasjon. Vi har prøvd forskjellige versjoner og liker best den med bare grønnsaker, uten buljong og kjøtt. Skal man spise den regelmessig er det nok fint med litt mer protein.

Suppa er M.E. vennlig. Det er viktig for oss. Vi har lenge forsøkt å finne matvarer som vi ikke reagerer på og denne fungerer helt fint.

Ingredienser:

1 mellomstor kålhode
6 gulrøtter
1 grønn paprika
6 selleristenger
2 løk
2 boks med hakkete tomater
ca 1 liter vann
Krydder etter behov og ønsker…sitron pepper, chili pepper, hvit løk eller hvitløks pepper.
(Dette gir kanskje 7-8 porsjoner. Kommer an på hvordan du beregner og hvor sulten du er! Kan stå i kjøleskapet 4-5 dager og smaker bare enda bedre)
Hakk alt i passe stor biter.
Fres løk, selleri, paprika i ca 2 store skjeer med oliven olje til løken er sånn passe gjennomsiktig,
Hell alt opp i en gryte med 1 liter vann og hakkete tomater, og kok til alle grønsakene er ferdig, ca 30-40 minuter.
God middag! (Hilsen «tante»)
PS! Suppa er fint balansert i smaken selv om det ser ut til å være mye tomat. Tomaten gir en fin syrlig smak, og selleri og paprika mildner.
PPS! Hvis du vil kan du se hvordan den lages på Youtube. Se den HER
_MG_9363-Suppe-Web-600pix
_MG_9355-Suppe-Web-600pix
IMG_9378-Suppe-Web-600pix
_MG_9362-Suppe-Web-600pix
_MG_9414-Suppe-Web-600pix
_MG_9434-Suppe-Web-600pix
_MG_9445-Suppe-Web-600pix
8 thoughts on “Grønnsakssuppe

  1. Så bra at det ble suppe på dere i dag 😊 Bortsett fra stangsellerien som jeg ikke er noe begeistret for, så den veldig god ut 😊 Jeg tåler ikke tomat eller kål, så da var visst ikke dette noe oppskrift for meg. Spiser en del suppe jeg også, men jeg har fisk eller kjøtt i, gjerne kylling. Jeg må jo holde vekten oppe jeg da 😉

    Kos dere med suppe noen dager dere nå da 😊 Og pærer til dessert 😊

    • Vet du hva…vi glemte å spise pærer til dessert i dag. Suppa tok visst all oppmerksomheten.

      Jeg liker heller ikke stangselleri men den endrer jo smak/karakter når den kokes. Kål tåler jeg ikke til vanlig, men det fungerer i suppe. Pussig nok.

      Håper det går bra med formen nå! 🙂

  2. Er fremdeles litt ustabil, så her er det bare å prøve å ikke stikke tåa utenfor grensene, så går det greit 😉

    Dessert kan man spise når som helst 😊 Det skjer vel kanskje noe med maten når den kokes?

    • Du får prøve suppa hvis du tør. Den er veldig god på smak og fordøyelsen min er veldig fornøyd akkurat nå. Selleristang spiser jeg aldri ellers.

      Håper formen din snart stabiliserer seg. Ingen flere sprell med det første! 😉

  3. Takk for oppskrift, det så digg ut!! Dette skal jeg lage! (og jeg likte «kaos» bildene fra tilberedningen, ikke sånne overdådig ryddige bilder som man ofte ser (som sikker jeg har hatt på min blogg er jeg redd) ) Dette var mer «sånn er det når man lager mat» bilder!! 🙂

Legg igjen en kommentar

