Misforstå meg rett

Misforstå meg rett, var det en som sa til meg en gang. Han skulle fortelle noe men det hele bare ramlet ut og ble fullstendig feil. Da hjelper det å misforstå på rette måten.

Det handler jo egentlig om å forstå. Også det man lett man misforstå. Jeg vet ikke hvem som burde forstå mest men jeg ender opp med å tenke at det er meg. Kanskje jeg tar feil? Det er best å være åpen, sa en annen. Jeg kjøper den.

Noe som er litt mer komplisert og som jeg ikke er helt sikker på om jeg burde skrive om med et uklart hode er de som misforstår meg. Da blir det hele plutselig litt mer innviklet.

Jo, det var altså en som sa at jeg tok feil. Om det meste egentlig, men mest om min egen situasjon. Hææ? Vel, jeg skjønte hva han mente, men spørsmålet ble altså: Skjønte han hva jeg mente…?

Nå ramler vi inn på dette med å misforstå meg rett. Jeg vet ikke om jeg burde utdype dette mer, men tenk deg at du er den som forstår alt. Ikke bare din egen situasjon, men også den andres situasjon og det den andre prøver å fortelle deg. Men, det motsatte er ikke tilfellet.

Skal du si: Jeg forstår.

Eller: Du tar feil!

Det siste ville sikkert vært det beste. Noen ganger velger man allikevel å la andre ha sine misforståelser for seg selv. Kanskje fordi du har vært der før?

Kanskje du tenker at ordet “misforstå” er feil i denne sammenhengen? Noen ganger er det nok det, men jeg tror de fleste er velmenende og bare ønsker oss det beste. Derfor tror jeg mye dreier seg om misforståelser. Helt sikkert mangel på kunnskap om M.E. i tillegg. Det er jo sannelig ikke lett å bli klok på denne sykdommen verken for lege eller legmann. Men for det meste misforståelser.

Jeg begynte altså å tenke på utrykket “misforstå meg rett”. Jeg føler faktisk at det hjelper litt å se det fra den vinkelen. Det mykner opp det hele. Om det hjelper vet jeg ikke. Kanskje litt. Jo, litt.

Bilde hentet her

2 thoughts on “Misforstå meg rett

Legg igjen en kommentar

