Fashion fra Sykesenga VII

Denne gangen skal vi se på fargeanalyse. Det var populært for noen år siden, mindre populært i dag, men fortsatt spennende hvis du vil kjøpe klær som har de “rette” fargene for deg.

Jeg får si èn ting til før jeg skriver mer: Damer er generelt veldig flinke på dette området. Menn har MYE å lære av damene. Vi bør altså skjerpe oss og lytte, eller la damene bestemme fargene på de klærne vi kjøper. 🙂

For å finne de fargene som passer deg best bruker man en teori som tar utgangspunkt i årstider. Man bruker alle de fire årstidene: Vår, sommer, høst og vinter. Målet er å finne en “årstid” som passer deg best. Noen ganger kan det overlappe.

I tillegg til de “fire årstider” er det tre varianter av hver sesong: Klar, varm og lys(lett).

På bildet under ser du skuespilleren Amy Adams. Hun defineres som en “varm” vår, og det vil si at hun burde bruke farger som kjennetegner våren, men de er altså “varme”. Jeg skal bruke Amy Adams som eksempel siden jeg er en “varm vår” selv! 🙂

Amy-Adams-Warm-Spring-650pix

For å se hvordan fargetonene kan variere innen en bestemt sesong, f.eks. vår kan du se på bildet av Heather Graham (under) som passer klare og rene vårfarger. Det kalles Clear Spring på engelsk. Du ser tydelig at Amy Adams har varme toner mens Heather Graham har klare toner.

Heather Graham Clear Spring 800pix

Bildet under viser den siste varianten av “Vår”, den som kalles Light Spring (Lys/lett vår), den som har lette, lyse toner. Bildet viser Kate Hudson.

Kate-Hudson-Light-Spring-650-pix

Når du har tatt en analyse vil du finne ut hvilken årstid som passer deg best. For min del er det altså vår, og jeg er i tillegg en “varm” vår. Hvilke farger passer meg best?

Fargekartet under viser noen av fargene som skal passe meg best og det stemmer godt med de fargene jeg har brukt å kjøpe. Kartet viser ikke absolutt alle fargene som passer inn under varm vår.

Warm Spring Color Palette

Nedenfor ser du nok et bilde av Amy Adams, denne gangen I en lett grønn farge. Den finner du på fargekartet ovenfor som “Lt true green”. Altså en farge som ville passet meg godt. Da vet jeg det til neste gang jeg skal på Ebay…

Amy-Adams-Light-True-Green-800pix

Nedenfor har hun på seg fargen “Robin egg blue” som du også finner på fargekartet.

Amy-Adams-Robin-Egg-Blue-650-pix

Så fargen “Emerald green”, eller emerald grønn (nedenfor). Enda en som jeg kan kjøpe.

Amy-Adams-Emerald-Green-800pix

Til slutt et bilde med “Golden brown”, eller gyldenbrun.

Amy-Adams-Golden-Brown-800pix

Så kan vi se ett bilde av Amy Adams hvor hun ikke har valgt de beste fargene, men farger som gjør henne blek. Hun har valgt å blande en grå farge med en sort farge. Det gjør at hun virker blek. Stengrå er på fargekartet for de som er “varm” vår, men det er ikke sort. Da hadde det vært bedre med en kontrastfarge.

Amy-Adams-Grey-and-black-650pix

Ett eksempel på kontrastfarge nedenfor. Lys grønn nærmest ansiktet gjør at hun ikke blir blek, og da går det greit å bruke en mørk farge som ikke står på fargekartet.

Amy-Adams-Light-Green-contrast-against-dark-600pix

Ett annet eksempel (nedenfor) viser hvor blek man blir når man bruker “feil” farger. Typisk hverdagsklær og hverdagsfarger.

Amy-Adams-wrong-colors-800pix

Fargevalget nedenfor er mye bedre enn bildet ovenfor! Fargene gir liv til ansiktet og håret og det er absolutt perfekt. Tror det er fra Lacoste. Du får gå til Lacoste Norge hvis du vil vite mer.

Amy-Adams-great-color-combination-lacoste-700pix

– –

Å velge “rette” farger for seg selv er kanskje ikke det letteste man gjør. Det er kanskje heller ikke noe som heter “rette” farger og “gale” farger, men noen farger passer oss helt klart bedre enn andre. Jeg fikk noen gode tips til meg selv da jeg begynte å lese om fargeanalyse. Jeg skal kjøpe noen plagg i grønt, noen i rødt og noe i brunt. I de rette fargetonene selvsakt! 🙂

Det er skrevet ganske mye om fargeanalyse. Jeg lenker til to norske artikler og to engelske i tilfelle noen vil lese litt mer.

Bildene er hentet fra nettet og jeg orket ikke legge ut alle lenkene enda jeg burde gjort det…! Ikke bra..!

Fin lesing fra Fashion in Oslo. (Under) Anbefales. Mila turkisbaÌŠl helfigur fargeanalyse[1]

Lesestoff hos Klikk.no

Lesestoff hos The Chic Fashionista

Lesestoff hos Truth is Beauty

2 thoughts on “Fashion fra Sykesenga VII

  1. Denne Amy Adams var da nydelig! Spennende det fargekartet ditt, lykke til med shopping.
    Jeg fikk fargeanalyse en gang – på slutten av 80-tallet. Jeg er opptatt av farger, og syns det var spennende. Vi var to som selv vurderte oss til å ha de samme fargene, men det var feil. Den andre var en klar sommer, jeg er vår – mot høst, mener jeg å huske.
    Stort sett ser jeg hva jeg kler. Og ikke kler, for eks gammelrosa og syrin. (grøss, da syrin hadde sin storhetstid sleit jeg)) De grumsete høstfargene blir for tunge.
    Jeg er glad i blått, rødt – mot orange, grønt – mot turkis, og brunt. Og når jeg ser meg om, har jeg de fargene hjemme 🙂
    Men, akkurat nå har jeg på meg en svart overdel og grå joggebukser. Men, jeg har kjøpt nye røde tøfler – det får holde!

    • Jo, hun har så fin farge på håret og så fine blå øyne. Passet godt til å illustrere varm vår, syntes jeg. Det var bilder av mannlige modeller også men nesten alt som er skrevet om fargeanalyse gjelder for kvinner.

      Jeg så på bilder forleden fra da jeg var liten og jeg synes moren min var utrolig flink til å finne farger som passet meg. Det gikk i orange, skogsgrønt, brunt, fersken og noe gult med brune toner. Pussig nok mye av de fargene jeg brukte da jeg ble voksen. Kanskje man tar med seg mer enn det man tror fra oppveksten? Tror det.

      Røde tøfler til svart og grått høres fint ut! Litt farger liver opp! 🙂

Legg igjen en kommentar

