ÈtÈ fatale

_MG_7302-Web-800pix-darkened

Hei alle sammen! 🙂

Jeg lovte å skrive sommer-rapporten min men det har tatt litt tid før jeg fikk nok energi til å klare det. Jeg får begynne med å skrive litt om det som skjer: Jeg får mat levert på døra i morgen! Det finnes mer positivt å skrive om men jeg kommer ikke på så altfor mye nå i kveld. Det vil si, jeg har jo personlige ting som jeg ikke skriver så mye om, som det faktum at “tante” er utrolig flink til å bevare humøret selv om hun er syk! Det har hun gjort ganske lenge og hun holder ut fortsatt! Når jeg tenker på det burde jeg skrive om det oftere. Jeg sier det jo til henne hver dag, men hun leser jo bloggen så da kan hun få dobbel dose…!

Sommeren i fjor var bedre enn sommeren i år. Da satt jeg ute noen minutter i august måned. I år har det blitt sofaen og sengen. Sofaen er nesten blitt som en venn og sengen en enda bedre venn. Takk til Wonderland!

Jeg har som oftest en tanke med de bildene jeg legger ut. Du skjønner sikkert tanken bak forsidebildet…Hvis ikke får du spørre pent! Det kan kanskje tolkes litt hvis jeg tenker meg om…

Jeg har lurt på hvor mange M.E. syke som orker å følge med på nyhetene? Gjør du det? Jeg sluttet for lenge siden. Hvis jeg skal se på TV får det heller bli noe interessant som en dokumentar om ballett på SVT1. Det er kanskje ikke alle som liker ballett, men det er jo en utøvende kunst og det er noe man kan og bør lære om. Det er sikkert andre ting som er enda mer spennende men det var det eneste jeg kom over i dag. Nyhetene består for det meste av krig, politikk og fotball. Det var ikke særlig spennende da jeg var frisk og nå er det ikke engang på lista. Hvis du er opptatt av kunst og kultur er det forresten en fransk-tysk (gratis) kanal som heter Arte.  Her finner du det meste.

Jeg får visst skrive mer senere, kjenner jeg. Jeg fant forresten en video av Neil Young på Youtube. Du kan se på den hvis du vil. Jeg liker den fordi jeg har akkurat samme gitar, samme nakkestøtte til munnspillet og fordi det minner meg om da jeg hadde tre munnspill og sang og spilte. Jeg tror ikke jeg rotet rundt i lommen etter munnspillene men det husker jeg ikke. Melodien heter “Heart of Gold”. Jeg har alltid likt Neil Young fordi har har så spesiell stemme og fine tekster.

Gode sensommer tanker til dere som leser! Det er jo egentlig høst men gradestokken sier noe annet!

7 thoughts on “ÈtÈ fatale

  1. Så kjekt at du plutselig dukket opp! Har ventet på sommerrapporten din, men kunne ønske det hadde vært hyggeligere nytt å fortelle. Men vi har vel den formen vi har. Ikke så lett å styre den.

    Når jeg ser TV ser jeg bare serier 🙂 Vil bare underholdes jeg. De må være på engelsk/amerikansk slik at lyden ikke trenger å være så høyt på og så må det ikke være for mye action. Greys Anatomy er en favoritt. Falt ut av den da den gikk på TV, så nå venter jeg på DVD’en. I slutten av måneden er jeg klar for Homeland sesong 3 – det er en spennende serie! Tar alltid opp episodene for kl 21 er det natt her. Men da kan jeg se dem, stykkevis og delt, når det passer meg. Ellers må jeg si at i valget mellom bok og TV, så har bøker vunnet i det siste.

    Så kjekt at du får mat levert på døra nå 🙂 Håper den er god, sunn og næringsrik.

    Med ønske om bedre høstdager enn sommerdagene har vært 🙂

    • Hei! Da er jeg tilbake igjen…så vidt! Men det kommer seg, tror jeg 🙂

      Jo, formen er slik den er. Tenker som så at den kunne vært verre, og da blir det ikke fullt så ille likevel 🙂

      Maten som bli levert på døra er bestilt fra en butikk som har utkjøring så jeg lager fortsatt alt selv. Hadde en periode hvor jeg fikk levert middag fra et storkjøkken men det var bare fett og sukker og jeg ble i skikkelig dårlig form av å ha spist så mye uggen mat så det ble det slutt på.

      Jeg hadde min «underholdningsperiode», hvis det er noe som heter det da…, men så ble jeg lei. Det siste jeg så av serier på TV var repriser på gamle episoder av Seinfeld og Frasier. Jeg tror ikke jeg har sett Greys Anatomy…kanskje en halv episode, så jeg vet ikke noe om det. Må ha det slik som deg, helst med lyden avslått og da må det være teksting. Jeg liker jo musikk, men det blir litt vanskelig å se på musikkprogram uten lyd… 😉

      Jeg har ikke klart å lese på aldri så lenge. Håper det løsner litt nå som høsten kommer.

      Håper det står bra til med deg og at det fortsatt er fint å hvile i Desigual. 🙂 Det går fortsatt i Perry Ellis her og Italian Style skjorter. 🙂

      • Bra vi holder stilen i alle fall 😉 Litt kaldere her nå, men med strømpebukse kan jeg fortsatt gå med skjørt.

        Litt «på kanten»-form her om dagen, men jobber med saken.

        God hvile og så gode dager som mulig ønskes dere 😊

  2. Fint å se deg igjen 🙂
    Bildet, ja…. vel, tenk så flott om du kunne tatt en «morna Jens»! Hadet sykdom og dårlig form. Jeg spør pent: hva tenker du på med bildet?
    Jeg har sett mye på interiørprogrammer og antiques Roadshow disse årene, det gjelder å finne noe som kan underholde litt.
    Nå, når formen er bedre, er helt klart tålegrensen for TV-programmer større. Heldigvis har vi flere TVer, så mannen kan gå et annet sted om han vil se noe støyete.
    Tenk om du kunne fått luftet deg litt før det blir for kaldt igjen, det hadde vært fint det!
    Hils til «tante»

    • Hei Trude! 🙂

      Bildet ble visst litt mer dypsindig enn jeg hadde tenkt, men du er inne på det: Det er bare å fortsett å se framover og følge kursen…noe sånt. Ikke stoppe opp, i hvert fall. Bare stole på at ting ordner seg med tiden 🙂

      Interiørprogrammer og Antiques Roadshow er noe vi ser på og tante spesielt. Jeg er med jeg også, det er fint å få litt utløp for kreativiteten.

      Jeg så ut gjennom vinduet i går og sola skinte på sommerblomstene. Det har jo vært så varmt og fint i det siste så alt blomstrer fortsatt. Jeg ble fristet til å gå ut men har hatt så mye influensafølelse, forkjølelse og feberfølelse så jeg hadde ikke lyst på noe mer akkurat nå.

      Jeg sov ca 12 timer natt til i dag og det gjorde tante også. Jeg har lenge hatt en følelse av at hun har brukt tetrabølgene sine til å ta kontroll over hjernen min for når hun har behov for å sove mye så har plutselig jeg det samme, hehe 🙂 Jaja, det er jo fint at vi er litt synkrone på formkurven når vi først skal være syke begge to! 🙂

      Gode vibber sendes til alle retninger…! 🙂

  3. Så fint å høre fra deg! Leit at det ikke går fremover, men bra at det ikke går «rett west»!
    Det blir en slags trøst for oss andre som heller ikke opplever fremgang, snarere tvert imot. Rart hvordan det stadig skjer nye ting i sykdomsforløpet som nærmest gjør det umulig å oppnå en stabilitet som utgangspunkt for langsom bedring. Rart også hvordan formkurvene svinger i takt når man er flere syke i samme hus.
    Som du beskriver er det de basale ting som blir viktig i livene våre.
    Mat er en stadig kilde til bekymring her i huset, ikke bare innkjøp, men vanskelig å finne noe fristende og lettfordøyelig når appetitten er dårlig og en stadig har behov for variasjon. Skulle gjerne hatt en 24-timers luksus roomservice…
    Ellers er søvnforskyvning vårt store problem. Vi har i lengre tid snudd døgnet helt og sovet om dagen, men det er ganske deprimerende i lengden, så her for ikke så lenge siden ga vi opp å prøve å legge oss tidligere og stå opp tidligere, men gjorde det motsatte og gikk med klokken, så nå har vi endelig en tilnærmet normal døgnrytme (enn så lenge). Fantastisk, men du verden så slitsomt det er med så mye uvant dagslys.
    Gode møbler blir viktige for oss som lever innendørs, enig i at seng og sofa er viktigst, men en god recliner er heller ikke å forakte!
    Hyggelig underholdning av god kvalitet er også livsnødvendig, takk for tips. Det er flere år siden jeg orket å følge med på nyhetene.
    Takk for at du skriver, og god høst til dere begge. Vi må ikke gi opp håpet!

    • Heia! 🙂

      Vi kjenner tydeligvis på mange av de samme tankene, erfaringene og følelsene! Det går heldigvis ikke rett vest selv om vi noen ganger kan føle det slik… Da er det følelsene som påvirker og stresser oss. Det er lov å være et helt vanlig menneske og bare føle på ting innimellom. Tror det gjør godt.

      Vi har gjort oss samme erfaring som deg med søvnrytmen. Sukk! 🙂 Nå er den normal, men i perioder så er det nesten helt umulig å få til normal rytme og vi blir snudd opp-ned. Heldigvis varer ikke de periodene så lenge, og vi sier til oss selv av det viktigste er tross alt å sove, og ikke når vi sover, selv om det jo er tilfelle.

      Vi har «suppedager», noen ganger i uka for å holde fordøyelsen sånn noenlunde der hvor den skal være. Når man er mye i ro får ikke tarmen den naturlige bevegelsen og da føler vi at suppe er ett lettfordøyelig alternativ for oss. Grønnsakssuppe, f.eks. kan være bra. Vi hadde en «yoghurt» periode men den ble erstattet av en «sukkerfri» periode som ble permanent, hehe! 🙂 Vi føler oss forresten bedre nå som vi har minimalt med sukker i maten.

      Fortsatt god helg til deg og dine!! 🙂

      PS! Nå får man med seg Montreux Jazz Festival 2013 fra Arte.tv og de har også lagt ut Neil Young i jass versjon. I tilfelle noen sitter våken..! 🙂

Legg igjen en kommentar

