Søvnforskning og M.E.

For bare noen få uker siden ble det offentligjort en interessant studie som viser hvordan mangel på søvn virker på kroppen.

Kroppen vår har en egen biologisk rytme som kalles for den circadiske klokke. Du kan se på illustrasjonen nedenfor hvordan kroppen fungerer på en bestemt måte og hvordan søvn spiller en viktig rolle i reguleringen av kroppen og hvor viktig det er å tilpasse seg kroppens egen klokke når det gjelder søvn.

Den circadine rytme ( biologiske klokke )

Den circadiske rytme ( biologiske klokke )

Kroppen vår skal fungere på en bestemt måte. Vi skal naturlig våkne opp om morgenen når det er lyst, og vi skal naturlig bli trette om kvelden når det blir mørkt. Det er ikke bare mennesker men også planter og dyr som er programmert for å fungere etter denne biologiske klokken. Noen dyr er nattdyr, og deres biologiske klokke sier at de skal våkne opp når det blir mørkt og være aktive helt til det blir lyst. Altså det motsatte av hvordan vi mennesker fungerer.

Mange med M.E. har problemer med søvnmønsteret. De får ikke sove; det tar lang tid før de sovner; de våkner mange ganger i løpet av natten; eller de sover nesten hele døgnet.

Det virker som om leger generelt ikke har nok kunnskap om hva dårlig søvnkvalitet kan gjøre for kroppen eller de forstår kanskje ikke alvoret i situasjonen når vi tar kontakt. Alle er likevel enige i at man må få «nok» søvn.

Det spesielle ved denne studien var at den viste at søvnmangel virker direkte inn på genene våre og det i løpet av bare noen få døgn. Den circadiske rytmen er finjustert og involverer mange forskjellige prosesser, blant annet vedlikehold og reparasjon av celler. Spesifikke gener motvirker hverandre og vedlikeholder en naturlig balanse i  kroppen. Men bare i løpet av få dager uten nok søvn skjedde det en endring i sammensetningen av genene og det ble en overvekt av gener som ødela celler, forårsaket betennelse og regulerte immunsystemet. «Gode» gener kom i undervekt.

Studien var spesiell fordi den var den første hvor man tok fortløpende blodprøver og kunne studere effekten av søvnmangel på mikronivå. Man kunne se endringene i kroppen med kun noen få timers intervall.

Dette forsterker det vi allerede vet; at søvn er utrolig viktig for helsen vår. Vi må få nok søvn, og aller helst bør vi følge kroppens naturlige rytme og sovne på kvelden og våkne opp på morgenen.

Men, slik er det ikke for mange M.E. syke dessverre. Spørsmålet om medisinering dukker da opp og det er et vanskelig tema. Det er forskjellige meninger blant både pasienter og leger og det er forskjellige medisiner man kan bruke for å få nok søvn/vedlikeholde et godt søvnmønster. Ikke alle medisiner fungerer like godt og noen ganger står man ovenfor valget mellom både A- og B-preparater. Det må bli et personlig valg. Vi får bare huske på at riktig mengde søvn kan være veldig viktig for oss og kanskje dempe eller lindre noen av symptomene vi strever med.

Lettutgaven av studien finner du her: http://www.latimes.com/health/la-sci-sleep-genes-20130302,0,4264278.story

Den «tyngre» utgaven av studien finner du i pub-med systemet: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23407167

– –

Bilde

Forsidebilde

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s