Livets skjeve linjer

Livets skjeve linjer

Vi bruker å si at det går litt opp og ned her i livet. Noen sier at det «går litt i bølger». Kanskje svinger det også litt? Litt til høyre og litt til venstre?

Livet er ikke en rett linje med ferdiglagde planer som vi bare kan følge. For noen vil det kanskje være slik men de fleste møter hindringer i forskjellige former.

Selv om vi ikke ser det slik i øyeblikket kan disse problemene som tvinger oss til å finne nye veier, på sikt gi oss en ballast som vi kan bruke til vår fordel.

Ballast

Vi trenger ikke lete lenge før vi finner mennesker som virker oppgitt over relativt små hendelser i livet. Nettet flyter over av småklaging. Men hvis vi har vært igjennom en del problemer så styrer vi unna slikt, bevarer fokus og er takknemlig for de tingene som tross alt fungerer.

Når vi er ute på tur bruker vi gjerne si at vi tar oss en avstikker hvis vi avviker fra den planlagte delen av turen. Noen ganger kan det være både spennende og lærerikt.

Avstikker

Kanskje oppdager vi noe vi ellers ikke ville sett? Selv om vi ikke ønsker oss problemer i form av sykdom eller dårlig økonomi så kan det hende at når vi ser tilbake så finner vi ut at vi sitter igjen med en erfaring som vi ellers ikke ville tilegnet oss?

Uansett hvordan det nå er får vi ta med oss de erfaringene som kommer, enten de nå er  frivillige eller ufrivillige. Det er jo ikke alltid slik at vi får velge selv. Ting bare skjer. Vi får komme oss trygt forbi og fortsette mot målet vårt, hva det nå måtte være.

Vi må jo prøve å glede oss over det positive uansett hva som skjer. Kanskje er det litt opp-og-ned og noen skjeve linjer noe som vi kan utnytte til vår fordel selv om det ikke ser slik ut i øyeblikket?

6 thoughts on “Livets skjeve linjer

  1. Jeg er enig med deg i at disse avstikkerne i form av sykdom eller andre uventede, og kanskje uvelkomne, livshendelser kan være nyttige og lærerike. Kanskje særlig kronisk sykdom gir en innsikt i en verden som for friske er helt uforståelig. Man lærer mye både om seg selv og egne reaksjoner, menneskene rundt seg og hvordan alt i samfunnet og menneskene der forholder seg (eller ikke forholder seg) til syke mennesker.

    Ballasten er nok nyttig på sikt, men i øyeblikket kan den ofte være tung å bære.

    • Ja, jeg skulle gjerne vært foruten helseproblemene. Mer enn gjerne. Men det nytter ikke å være i dårlig humør så man tvinges til å se på det positive enten man vil eller ikke.
      🙂

  2. Jeg tenkte på dette innlegget ditt i dag, når Chloè og jeg var ute på en morgentur her i Nydalen. Jeg gikk motsatt vei enn hva jeg pleier å gjøre, og bomma litt på retningen.

    Avstikker’n!
    Det førte jo til en avstikker, om enn ufrivillig, og jeg fikk se ting jeg ikke før har sett her. Det var en fin, og svingete bro, jeg måtte over. Der nede, på stien under meg, gikk en eldre dame, av utenlandsk opprinnelse. Hun så sliten ut, og jeg tror nok hun ikke bor i et hus eller en leilighet, for å si det sånn!

    Balast*n!
    I mitt liv kan jeg kanskje si at en av balastene er at jenta mi er så syk. Og, ja det er det. Men, det er også en berikelse (det høres kankskje sykt ut) for det har virkelig fått meg til å få enda enklere verdier her i livet, som for meg er enormt viktige, nære og kjære.

    Ulike veier!
    Senest i går snakket jeg med ei som hadde hatt bursdag og hun stråler over av lykke: «Jeg har fått en ring med 3 diamanter i!!» Jeg smiler og sier «så heldig for deg». Og jeg mener jo at det er heldig for henne, for jeg vet at hun verdsetter gull og diamanter høyt!
    Når jeg ikke lenger snakker med henne tenker jeg: «Jøss, så ulike verdier vi egentlig har her i livet!»

    Har hennes vei vært mindre krokete enn min? Nei, den har nok ikke det, kan hende mer krokete. Men, en hver krok har forandret oss, i ulike retninger.

    Dog allikevel kan jeg fint vandre sammen med henne på en sti, i ny og ne, det gir livet mitt enda mer mening!! 🙂

    Takk Johnny, for at du hjalp meg til å tenke enda mer over mitt liv, under dagens morgenrunde med terapihunden Chloè !

    • Takk for mange fine tanker, Gry!

      Jeg tror du og Chloè har det fint når dere går morgentur. En alenestund på morgenen er veldig fint. Man får tankene og hodet på plass før dagen starter, og noen ganger kan det trenges når man har ekstra mye å forholde seg til.

Legg igjen en kommentar

