Ring, Ring, sang Abba

Ring, Ring

( Alle bilder: Onkel Johnny )

Ring, ring, sang Abba

Ring, ring, why don´t you give me a call?

Ring, ring, the happiest sound of them all.

Noen som husker Abba? Hey, det er da ikke SÅ lenge siden..? De finnes fortsatt rundt om på dansegulvene men i ny innpakning – nye rytmer. Noen av oss har danset til Abba og faktisk hatt det gøy! Kanskje ikke på -70 tallet akkurat, men allikevel. Men, det var da. Nå blir det ikke så mye Ring, Ring, lenger. Faktisk kan det bli heller lite av akkurat det.

Lydømfintlighet er alvorlig

Mange av oss med M.E. strever med lydømfintlighet. Noe så enkelt som å snakke i telefonen blir et ork, noe man gruer seg til, noe man bare gjør når kemneren truer med utkastelse eller naboens hus står i brann. Det finnes sikkert gode forklaringer på hvorfor det er slik men jeg hopper glatt over det akkurat i dag. I dag orker jeg ikke gå i dybden på noe som helst. Jeg har faktisk snakket i telefonen to ganger. Ny rekord, folkens!

Tilbake til lydømfintlighet, eller overfølsomhet for lyder. Vi snakker ikke bare om å være følsom for lyd. Det dreier seg om noe mye verre. Ikke så ille at du dør av det, selv om det av og til føles slik, nei, vi snakker om noe som sliter deg helt ut og sender deg i senga i flere dager. SÅ plagsomt kan det være å ta én enkelt telefonsamtale for de av oss som faktisk defineres som alvorlig syke på M.E. skalaen. Tenk litt over det! Én enkelt telefonsamtale og så sier hodet stopp de neste dagene. Du bare kobler helt ut, legger dyna over hodet og blir liggende 48 timer.

Tannlegebor i øret

Hvordan skal vi beskrive denne overfølsomheten for lyder, hvis vi nå skal prøve å sette ord på det? På M.E. fora snakkes det om å høre en teskje klirre i tekoppen. For meg og andre som strever med dette så er slike lyder som å få et tannlegebor rett inn i øret. Ikke i tennene, altså, men i øret! Det gjør faktisk vondt. Man ønsker bare å komme seg vekk fra lyden så fort som mulig. Derfor er det mange som bruker forskjellige typer ørepropper. Mine har filtre som kan skiftes ut. Filtrene kutter ut de skarpeste lydene slik at lydbildet blir mer dempet. Bomull eller sov-i-ro fungerer også.

Så var det dette med ring, ring. Det blir jo et problem når man ikke klarer å snakke så ofte i telefonen. Da blir det en platform mindre tilgjengelig for kommunikasjon for nære og kjære. Tasting er jo et alternativ. For min del er det så slitsomt at det blir sjelden jeg bruker det. Telefonen min er så gammel at tastene ble oppfunnet i forrige årtusen. Stille kommunikasjon som feks e-post er et bra alternativ. Så er det bloggen da. Den må også tas med.

Benytt stille kommunikasjon

Man får forsøke så godt man å finne alternativer. Så er det også godt å formidle til omgivelsene at noe så vanlig som å ringe i telefonen faktisk kan være aldri så lite vanskelig.

Politimester Bastian sa: «Du skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre hva man vil.»

Ring, Ring, med Abba hvis du er «in da mood» today! Hey!  Abba

7 thoughts on “Ring, Ring, sang Abba

  1. Det med tannlegeborr i øret er en god beskrivelse for hvor VOND en teskje i tekoppen er for en ME-pasient som er lydfølsom.
    Jenta mi er ikke så følsom for lyd, men gjett om hun har vært! Det var en lang periode hvor hun ble helt utslitt av alle lyder.
    Vannet som rant fra springen.
    Naboen som banka INNI huset sitt. (vi har enebolig så her var det ikke noe vegg i vegg)
    Lyden av tannbørsten i munnen.
    Tastingen på pc.
    .. lyder som for oss andre, uten lydfølsomhet, er helt vanlige og som vi knapt registrerer at er der..

    Håper du nå er i såpass god form at du ikke blir totalt under dyna de neste 48 timene da!

    Takk for dine ord på hvordan det er! Jo flere som forklarer og sier noe om hvordan livet med ME er, jo tryggere blir de rundt, både av familie, venner og forhåpentligvis myndighetene!

    klem til deg.

    • Takk for hyggelig kommentar, Gry. Nå vet jeg at dere har hatt det slitsomt hjemme hos dere i det siste. Håper at TK snart får noen gode dager slik at dere alle kan puste ut.

      Gode ønsker sendes! 🙂

  2. Fint at du har en blogg, så du når ut til flere enn de du kjenner fra før. Det er godt for oss som trenger bekreftelse på hverdagslivets små og store utfordringer. Du skriver så hyggelig at en blir i godt humør selv om det du skriver om er alvorlig nok. Takk skal du ha!

    • Takk for hyggelig kommentar, Hanne. Det du sier om at du trenger bekreftelser på hverdagslivets små og store utfordringer gjelder meg også. Jeg tror mange av oss som sliter med M.E. savner tilbakemeldinger og forståelse, eller rett og slett bare aksept for situasjonen. Det er kanskje litt lite av akkurat det, så da er andre medbloggere fine å ha. Gode ønsker sendes! Håper energikurven kan peke oppover snart!

  3. Jeg har danset til Ring, ring 🙂
    Vet ikke om jeg kan si «gratulerer» til ny samtalerekord, men… Du har så rett i det du sier.

    For meg blir det et dilemma med ørepropper, fordi jeg ved å bruke dem hører mine «egne» lyder bedre – som at jeg svelger, alll susing og buldring i hodet osv.
    Heldigvis er jeg noe bedre nå, men å spise ting som bråker/knaser er i perioder umulig. Hvordan få andre til å forstå det?

    I dag har lukt sendt meg rett til sengs. Mannen laget på formiddagen suppe, og har hatt i et eller annet som utløste store reaksjoner. I tillegg til lyden fra hakkingen av alle grønnsakene.Jeg vil jo ikke være vanskelig og vrang, og vi er flere enn meg som skal ha mat, men… Sikkert bedre i morgen!

    Takk for fin bloggpost, Onkel Johnny.

    (jeg har forøvrig prøvd å få e-post varsel når du poster nytt innlegg. Ser ikke ut til at det virker. Prøver igjen – og så skal jeg kikke oftere innom)

  4. Nå har jeg lagt til en ny knapp, widget, så jeg håper det blir lettere å få e-post varsel. Jeg har aldri tenkt på dette siden jeg bare bruker «følg med» knappen hos andre WordPress brukere. Håper det fungerer nå. Jeg har ikke satt meg så mye inn i alle funksjonene på WordPress, men det er visst mye man kan justere ser jeg.

    Etter at du skrev om sov-i-ro for noen måneder siden har vi hamstret inn og bruker de mer enn øreproppene. De demper veldig godt og er fine når man sover. Men man blir vel aldri helt kvitt de indre lydene. «Tante» reagerer også mye på akkurat det, så hun er ikke så glad i propper men det er helt nødvendig.

    Håper formen blir bedre i morgen.

  5. Tilbaketråkk: BiiMmWaah! | Johnny

Legg igjen en kommentar

