Ørepropper

( Alle bilder: Onkel Johnny )

Dette er formstøpte ørepropper med støyfilter. Jeg tror det er en del med M.E. som bruker ørepropper. Vi kan bruke forskjellige filter i de vi har. Det som ligger ved siden av bindersen er to blokkeringsfiltre. Du setter de inn i proppene og da blokkeres det aller meste av lyd. Vi har også et annet filter som demper lyd med ca 25 desibel. Da kan du ha proppene på samtidig som du snakker med noen. Såvidt. Eneste ulempen ved disse proppene er at du ikke kan sove med de på. Det vil si; du kan gjøre det men siden de stikker litt ut fra øret blir det ubehagelig. Men hvis du sover på ryggen hele tiden går det fint.

Øreproppene med filter og de mørke brillene er to av de viktigste hjelpemidlene jeg har. De demper lyd og synsintrykk slik at det ikke blir fullstendig overveldende for hjernen når den prøver å bearbeide informasjonen fra omgivelsene. Jeg vet at det er mange som strever veldig i forhold til lyd og støy. Bare det å høre en teskje klirre mot en kopp gjør vondt i ørene og skaper stress. Det er mulig jeg skriver litt mer om det en annen gang.

Det var forresten tungt å stå opp i dag. Det er det  jo til vanlig men i dag var det subbe og vagledag. Hvis du har sett gamle mennesker som har vanskelig for å gå så var det slik. Subber med føttene og vagler seg sakte inn på badet. 🙂

4 thoughts on “Ørepropper

  1. Ørepropper er en absolutt nødvendighet, ja. Jeg har noen i silikon som er gode å sove med, men de kunne godt vært enda mer lydtette. Teskje mot tekoppen var helt fryktelig en stund. For ikke å snakke om bestikk mot middagstallerken. Heldigvis går det litt bedre med lyd nå.

    Briller klarer jeg meg uten, men må ha det mørkt på soverommet når jeg hviler.

    Håper du har bedre dager, eller at subbedagene blir så gode som mulige 🙂

  2. Ørepropper er en vesentlig del av livet mitt – og jeg har de liggende overalt.

    Jeg har prøvd mange typer – også formstøpte. Men hvis jeg må snakke mens de sitter i , snakker jeg kjempelavt fordi min egen stemme blir for sterk inni hodet 🙂 Og da er det ingen som hører hva jeg sier, og så blir det en runddans av ; hva sa du- snakk-høyere-hysj du snakker for høyt – nå snakker jeg for høyt… puuhh.

    Også tar det krefter å skulle ta de ut og inn… Så jeg har endt opp med «Sov-i-ro» vokspropper i små gule plastbokser.Ikke så lett å få fatt i lenger, så jeg hamstrer.

    • Haha.. 🙂 Ja, jeg kjenner meg igjen i det der. Jeg snakker alltid lavt så tante har fått god trening i å lytte.

      Vi bruker bomull i ørene når vi sover. Formstøpte propper på dagtid. Nå er det lenge siden jeg har kjøpt de små gule plastboksene. Får se om vi finner noen og prøve.

Legg igjen en kommentar

